Állandó oldalak

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

echoscope

Deep and Dub Techno partyseries based in Budapest.

">

Facebook

<div id="fb-root"></div>
<script>(function(d, s, id) {
  var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];
  if (d.getElementById(id)) return;
  js = d.createElement(s); js.id = id;
  js.src = "//connect.facebook.net/en_US/all.js#xfbml=1&appId=151951488191";
  fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);
}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));</script>

Címke feed

  • Veluwe gombái
  • CART2018 - John Wayne nyomában
  • Az első fagyok - deres természet
  • Az NDK iparának remekművei a balatoni éjszakában
  • Tirol legnyugodtabb völgye, a Tannheimer Tal
  • Minden fa egy erdőt rejt magában!
  • Felemás korlátok: a német, az osztrák-német és a magyar köztársaságok kikiáltása 1918-ban

2012.07.22. 09:07 echoscope

Az anyaméh melegsége, hangjegyek formájába öntve: Dubtechno

A műfaji kategorizálás elengedhetetlen, de sokszor nem fedi le száz százalékban a valóságot. Ez a mondat járt a fejemben, amikor is eme cikknek nekiduráltam magam. A laikusok számára logikusnak tűnhet a kémiai egyenlet esetünkben: a stúdiónak nevezett laboratóriumban a kísérletező kedvű elmék a techno-t vegyítették a dub-bal, ebből lett a dub techno. A finom árnyalatok megértéséhez azonban érdemes átnyálaznunk, honnan is jön a műfaj, kik a legmeghatározóbb alakjai és mit is kíván adni a hallgatók számára.


Még mielőtt túlzottan belemerülnél az olvasásba kedves látogató, egy valamit tisztázzunk!

„Felnőtt zene, felnőtteknek.”

 Ha hétköznapi zenefogyasztó vagy, felejtsd el, hogy a rövidhez és a kommerszhez szokott füleiddel befogadod és megérted, amit ez a stílus adni kíván! Előbb nőj fel a feladathoz, kalandozz a stílusok között, légy befogadó, kíváncsi, kutató, rendszerben gondolkozó mégis elvonatkoztató! Ha ez meg van pörgess be egy dub techno lemezt, kapcsold le a lámpát, csukd be a szemed és élvezd a basszusok pulzálásán keresztül a repetitív hangok közötti végtelen, felfedezésre váró teret! Ha eközben azt érzed, hogy olyan mintha egyszerre két helyre váltottál volna repülőjegyet, akkor már kapizsgálod, hogy miről is van szó!
Ha az egyik képzeletbeli úti célod a rasztafárik hazája Jamaika, a dub bölcsője, míg a másik a rideg techno-polisz Detroit, - mindez átszűrve az európai (német) szűrőn, ám különböző nemzetiségű stúdiózsenik adaptálásában - , akkor a nem éppen hétköznapi zenei élmény a helyére került. Így már kellőképp átszellemülten folytathatod az alábbi iromány böngészését.

Szóval, hogy magáról a történelemről is essék szó - amit Velkei Zoltán a témában alapműnek tekinthető 2008-as Quart-os írása szépen összegez - maga a dubtechno már közel húsz éve létezik, ennek ellenére sokan azt se tudják, hogy eszik-e vagy isszák.
"A jamaicai popzene számos eszközzel megtermékenyítette a világkultúrát: ezek egyike a dub. A dub a zenében hallható térről szól, illetve a ritmus kiemeléséről, például dezorientált visszhangokból álló rétegek hozzáadásával. A jamaicai dub stúdiótechnikái nagyjából a kezdetektől hatottak az elektronikus tánczene mindenféle műfajaira; a dubtechno-nak elnevezett irány a múlt évtized első felének a végén indult.

Akkoriban Berlinben sok producer érzett késztetést, hogy létrehozza saját zenéjét, ami nem feltétlenül csak arra épül, amit a detroiti techno-iskolában tanítottak. E törekvés eredményeként jelent meg többek közt a maga módján Detroit-mentes dubtechno.
A dubtechno alapjait 1993-tól az évtized végéig a berlini Basic Channel és Chain Reaction kiadók zenészei fektették le. A producerek közt ott van a kiadót magáról elnevező Basic Channel (és a két tag számos alteregója), Porter Ricks, a megtévesztő nevű Various Artists,  Monolake és Vainqueur. Ezek az előadók a dub térbeliségének és lecsupaszító esztétikájának használatával leszűrték a technót a legelemibb lényegévé: dalformákat, vokálokat és melódiákat nélkülöző, sokszor még dobsávnak sem minősíthető hangösszességekké. Létrejött egy olyan stílus, ami szinte csak struktúrából, térből és lüktető ritmusból állt.

Az ilyen, monoton kiindulású, ennek köszönhetően gyakran tíz percnél is hosszabb felvételek idővel fokozatosan tárták fel végtelenül modulált, lebegő riffekből és pislákoló lüktetésekből álló lényegüket, s ez mindmáig minden dubtechno fő ismertetőjele.
A Basic Channel és a Chain Reaction kiadók zenéit nagyon jó hallgatni, de a valóságba való visszatéréskor nehéz magán az élményen kívül bármi másra is emlékezni. Erre tudományos magyarázat is van: ezek a felvételek gyakorlatilag csak ütősökből és hangszínekből, vagyis a zene két legnehezebben memorizálható eleméből állnak.

Emiatt van, hogy olykor nem emlékszünk semmire egy negyedórás dubtech darabból, viszont éppen ezek az emlékezetkieséses, kimondhatatlan, leírhatatlan elemek nyújtják benne a legtöbb élvezetet.

A szcéna az évtized közepére rohamos fejlődésnek indult, azonban nem emelkedett ki az undergroundból, így tudott 2007-ig gyakorlatilag ismeretlen maradni. Ekkor azonban megjelent Echospace 'Coldest Season' című lemeze, ami valahogy felnyitotta a nemzetközi szaklapok kritikusainak a szemét. A kiadvány nem volt ugyan korszakalkotó, csupán jó, mégis, egyre többen kezdtek el foglalkozni a dubtechnóval, kialakult némi hype. Ezt követően jöttek elő a stílus huszonegyedik századi kiadói is: ami a múlt évtizedben a Basic Channel és a Chain Reaction volt, az most az Echocord és a Modern Love." - írja Velkei.


A szcéna öt legkiemelkedőbb nemzetközi figurája közül - Moritz von Oswald, Rod Modell, Fluxion, Quantec, Marko Fürstenberg - utóbbival szintén ő készített tanulságos interjút a kultblog.hu számára, amiből néhány gondolat tömény esszenciáját képezi az irányzat mibenlétének.
"A dub techno azt jelenti, hogy egyedül lenni - vallja Marko Fürstenberg. Nagyon nehéz ezt a hangzást elvinni a klubokba, mert ez a zene a léleknek szól. Mindazonáltal én próbálom élőben tompítani a mélységet, mert tudom, hogy a közönség táncolni akar. Nehéz egyszerre a testet és a lelket is mozgásba lendíteni, de engem ez motivál, ezt szeretem csinálni...A house, a techno, nevezzük akárhogy, ma olyan, mint egy nagy, hosszú vonat. Van egy vezető, és rengeteg utas. Az utasok száma folyamatosan nő, de nem indul több járat. Ma nagyon sok ember akar olyan lenni, mint a Basic Channel. Mintha kitakarították volna a padlást, és megtalálták volna a lemezeiket. Pedig le merem fogadni, hogy 1993-ban ők se csináltak mást, mint elszívtak egy jointot, lementek a stúdióba, és megírták a zenéket. Nem akartak senkire se hasonlítani, egyszerűen csak ki akarták fejezni azt, amit éreztek. Ha ugyanígy írna zenét ma is mindenki, a techno sokkal gazdagabb lenne" - foglalta össze mondandóját 2009. október végi magyarországi fellépésén a mára megkerülhetetlen Marko.


Jogos a kérdés: és mi a helyzet kicsiny hazánkban, ahová minden nyugatról induló stílus jókora fáziskéséssel érkezik meg? Nos ez, esetünkben nem igaz. Ezzel kapcsolatban a Fiktiv Dub Room facebook jegyzetei között találni kimondottan idevágó információkat.
"2010-ben Balaton Echoes néven létrejött egy két napos vidéki rendezvény, amely elsőként hívta közös ünneplésre az akkori néhány tucat lelkes hazai dub és dub techno követőt. Megindultak a helyi mozgolódások Budapesten (pl. Plug & Lay {Dub Version}, Monday Underground, Technodub Seance), napjainkban a Tilos
Rádió
több műsorsávja is a dub techno oltárán áldoz (pl. Solar Noise, Plug & Lay, The Grey Ring), valamint mindezzel pedig egy masszív, ugyanakkor családias légkörű alkotóközösség tevékenykedése szilárdult meg, nőtte ki magát a fővárosban.

Producerek, megjelenések tekintetében is elég erősen csatlakoztunk a stílus vérkeringéséhez (pl. Zoltan Solomon, Dublicator, Krisz Deák, Urenga, Grdnstrt…), továbbá színvonalas live act-ek is fellelhetőek, mind a boltok polcain, mind pedig a bulik pultjai mögött (pl. Aura Fresh, Odum3, Migren, Mallendael…).

DJ-ként mára hosszabban (noha azért közel sem a végtelenségig) lehetne sorolni a hazai dub techno szelektorok neveit, de azért említésre mindenképpen méltó a szervezői munkásságával erős közösségépítő szerepet is betöltő Father Ohmikron-t, továbbá csupán néhány kiemelkedőbb nevet említve Peter Bernath, Garpo, Spyral, RoyalVic, Doppler, Aphiks, Khristian K, vagy akár a dub felé ismét egyre inkább visszakacsintgató Naga, valamint az öregeknek egyáltalán nem ismeretlen Blackman is szintén említést érdemel.

És persze az Echoscope-ot sem szabad elfelejteni, mint „hivatalos” központja a hazai szcénának, hiszen a lelkes szervezők próbálják összefogni, egy zászló alá rendezni a deep és dub techno prominens képviselőit, akik legközelebb augusztusban adnak majd ízelítőt kedvenc felhőkergető, vidám ritmusaikból. Részletek hamarosan!

Ha tetszettek a zenék, amiket a cikkben láttál, itt megtalálod őket: dubpergés

facebook oldal: ECHOSCOPE

facebook esemény: echoscope openair

írta: Greyloop

Szólj hozzá!

Címkék: buli party deep chain reaction dub dubtechno moritz von oswald echoscope deeptechno mandms basic channel fluxion


A bejegyzés trackback címe:

https://echoscope.blog.hu/api/trackback/id/tr844670483

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.